ATT KUNNA SÄLJA

ATT KUNNA SÄLJA

Säljande butiker på Smögenbryggan

Jag har precis, snart i alla fall, avslutat en kurs i försäljning. Många nya insikter har dykt upp och även en del frågetecken. Till att börja med vill jag klargöra att denna kurs var inriktad mot B2B-försäljning (Business to Business). Många tips var av mycket “självklar” karaktär och en del andra av psykologisk.

Efter några rundor på Google kan jag snabbt konstatera att material och litteratur inom ämnet försäljning är mycket fokuserat kring det praktiska i säljbesöket. Som t.ex. hur du går mot avslut, hur du genomför en intressant presentation av ditt företag och hur du presenterar priset på ett korrekt sätt. Jag säger inte att det är dåligt, men jag ställer mig frågande till varför fokus ligger just här.

Som ung och egen företagare anser jag att det fokuserar på ett något senare steg. Dessa metoder och modeller kan appliceras när du vet vad du säljer och hur du ska sälja det (paketera produkten).

Vad säljer du egentligen?

– Okej, om du också är egen företagare vet du förmodligen redan vad det är du gör. Du vet också att du gör det bra, kanske till och med bättre än andra. Men, har du funderat på vad du egentligen säljer?
Larm = trygghet, Tapeter = fina rum, Mobilabonnemang = social kontakt med nära och kära… Du fattar grejen nu va?

Tricket att paketera

Vad gör man då när man vet vad man säljer och innan man kan sälja praktiskt? Jo, då måste du fundera på hur du ska paketera produkten, alltså varan eller tjänsten. I vissa fall kanske det känns självklart. På hur många olika sätt kan man sälja t.ex. skor?

Jag tror tricket för att lyckas ligger här. Bemästrar du konsten att skapa oemotståndliga erbjudanden, koncept eller lösningar kan du gå mycket långt. Kan du erbjuda kunden något som är värt mer än vad det kostar kunden på ett nytt, unik och smart sätt kommer du att lyckas. Fundera på hur många CD-skivor som köps idag och hur många människor som varje månad betalar för tjänsten Spotify?

Har du egna intressanta tankar eller funderingar är du självklart välkommen att använda kommentarsfältet nedan.

WEBBDESIGNER & MARKNADSFÖRINGSKONSULT

ÖREBRO

ekegren.markus@gmail.com