Skip to content

Försäljning - De fyra räknesätten

Av Markus Ekegren

Publicerad i Försäljning, Säljargument

Sitter för tillfället på Mummel & Mums och pluggar till den kommande tentan inom Försäljning. Som vanligt när jag ska till att vara disciplinerad och plugga så far jag mer än gärna in på olika sidospår. Som t.ex. det här, där jag tänker dela med mig av en tanke som kan hjälpa dig att lättare hitta bra säljargument.

Försäljning och säljledning - De fyra räknesätten

De fyra räknesätten

Alla känner vi till Addition, Subtraktion, Multiplikation och Division. Eller plus, minus, gånger och delat. Varför krångla till det mer än nödvändigt?
I alla fall, du ska nu förbereda dig inför ett säljmöte eller kanske skriva ett kort mejl till en kund som är intresserad av din produkt eller tjänst. Du vill så klart förklara och övertyga kunden om hur bra din produkt är för att senare slippa onödiga prisdisskusioner. Hur kommer du på alla dessa bra säljargument?
Jo, här kommer tipsen: tänk på de fyra räknesätten.

Addition

Vad finns det för mervärde inbyggt i ditt erbjudande? Garantier, kredittider, kvalitet m.m.

Subtraktion

Vad missar jag som kund om jag inte säger ja till ditt erbjudande?

Multiplikation

Hur kan din produkt användas på ett mer mångsidigt sätt? En licens till flera datorer eller något liknande.

Division

Slå ut kostnaden på antal timmar/dagar/användningstillfälle. Praktexempel just nu är väl ”Sov gott för endast två kronor per natt”.

Tack för att du tog dig tid att läsa. Har du tips på hur du gör för att komma på bra säljargument får du gärna dela med dig i kommentarerna här nedan.