Skip to content

Affärsidé - Enkel och kraftfull modell

Av Markus Ekegren

Publicerad i Marknadsföring, Försäljning

Så lyckas du med att skriva din affärsidé

En affärsidé ska vara:

  • Unik
  • Skriven utfrån kundens perspektiv
  • Tala om vad företaget gör
  • Utan floskler.

Med andra ord, en affärsidé ska vara unik - kopiera inte från någon annan. Utgå från kunden, tänk "För vem finns vi till?. Tala om vad företaget gör utan att överdriva eller krångla till det med för mycket ord.

Behold - Den enkla och kraftfulla modellen

För ...
som ...
erbjuder vi ...
så att ...

För

Vad har kunden för roll, och vart finns dem?

Som

Vad har kunden för problem eller möjlighet?

Erbjuder

Vad är det för vara/tjänst som löser problemet eller nyttjar möjligheten?

Så att

Vad är kundens drömläge?

Disclaimer

Jag gör inte anspråk på att äga denna modell. Den har bara hjälpt mig flertalet gånger och jag tycker fler borde känna till den.

När jag skriver att modellen är enkel så menar jag det. Att däremot formulera en fulländad affärsidé som tränger rakt in i dina kunders hjärta är svårt.


På temat: Jag har tidigare skrivit om hur du ska planera dina projekt, samt hur du skapar en projektplan.

Photo by Miguel Bruna on Unsplash