Skip to content

Se över din hemsida och få den att prestera bättre

Av Markus Ekegren

Publicerad i Webb, Hemsida, Tips

Nu du säkert precis kommit tillbaka från semester, och kanske är du lika taggad på att börja jobba igen som jag är. Om schemat under semester inte varit allt för spikat har det troligtvis funnits en del utrymme för att göra lite vad man vill. Jag försöker själv ta tillvara på sådana tillfälle och ägna mig åt lite enklare uppgifter som behöver göras, men som går att klara av ganska snabbt. Här kommer några korta men effektiva tips på vad du kan kontrollera på din hemsida, för att göra upplevelsen lite bättre för dina besökare.

Användarvänlighet

Det här börjar nästan bli ett utslitet ord som används alldeles för ofta och ibland lite väl högtravande. Men börja från början, tänkt logiskt, rationellt och gör det lagom enkelt. Klicka igenom alla sidor på din hemsida och fundera på:

  • Kan dina besökare verkligen göra det de vill göra på den här sidan?
  • Gör dina besökare det du vill att de ska göra på sidan? Stäm av i Google Analytics.

Jag skrev för länge sen att man inte alltid ska kolla så mycket på Bounce Rate, men det skulle vara ett värde som är relevant att titta på här ändå. Och vet du inte riktigt vad dina besökare gör på sidan är det hög tid att lägga till extra spårning i analytics, till exempel genom att sätta upp mål.

Se över och kontrollera hemsidan. Ögon som ser och ler.

Snyggt i mobilen

Användandet och surfandet från mobila enheter blir allt vanligare. Vi människor uträttar allt mer genom de små skärmarna och det är därför av största vikt att även våra hemsidor ser bra ut, och inte minst fungerar att använda på mobila enheter. Har du inte en hemsida som fungerar att surfa runt på med din mobiltelefon är det hög tid att åtgärda det. Det finns många olika lösningar för det, en del kanske du kan göra själv, t.ex. installera ett nytt bra tema till WordPress. Fråga någon du känner som kan hjälpa dig eller ring en kunsult.

Har du en hemsida som ska fungera att surfa på via mobilen (responsiv) kan det ändå vara bra att testa den själv ibland, så att allt fungerar. Testa gärna att klicka igenom alla sidor på din sajt, se så att allt ser bra ut. Ibland kan design-element som rutor eller bilder hanma i vägen för viktig information eller knappar. Testa också att det går smärtfritt att fylla i kontaktformulär eller liknande.

Uppdaterad och up to date

Passa på att checka av så att detaljer och information på hemsidan fortfarande stämmer och är aktuellt. Här är några saker som ofta kan glömmas bort men är lätt att åtgärda:

  • Nya/gamla telefonnummer
  • Postadress
  • Ålder på medarbetare
  • Årtal för copyright
  • Öppettider
  • Tillfälliga meddelanden som t.ex. semester.

Länkar

Kontrollera att alla länkar på din hemsida fungerar och att de går till rätt ställe. Detta gäller både interna länkar och externa. Du kan söka igenom sidan med hjälp av lite olika verktyg, t.ex. Dead link checker.

System

Använder du WordPress, Joomla eller något annat system för att skapa din hemsida är det viktigt att kontrollera att det systemet är uppdaterat. Risken för att din hemsida ska bli hackad eller utsatt för andra otäcka attacker är stor om du kör en äldre version och inte har uppdatera på länge. Ta gärna för vana att hålla ditt system uppdaterat så ofta du kan, nån gång i månaden borde duga.

Om du använder WordPress kan du också läsa mer här om hur du för din WordPress-sida säker.

Alt- och title-attribut

Alt- och title-attribut är de taggar som finns i din HTML-kod på t.ex. länkar och bilder. Kolla igenom att du har fyllt i dessa fält med en bra och beskrivande text. Använder du dig av WordPress finns det fält för dessa attribut när du regiderar en länk eller bild, som det går snabbt och enkelt att fylla i.

  • Alt-attributet gör att du får lite extra cred av Google och kan förbättra din SEO, i alla fall marginellt. Det blir också tydligt för dina besökare vad du hade tänkt visa för bild, om den mot förmodan inte råkar laddas ordentligt. Samt att det gör din hemsida mer tillgänglig för t.ex. synskadade personer som använder skärmläsare.
  • Title-attributet gör att du tydligt kan tala om vart en länk leder. Håller du musen över en länk någon sekund brukar title-attributet visas, och det kan ha en stor effekt för den upplevda tydligheten hos dina besökare.

Läs mer om tillgänglighet och Alt-attribut här (ENG).

Laddningstid

Att optimera sin hemsida för att ladda så snabbt som möjligt går att skriva hur mycket som heslt om. Det skulle bli väldigt tekniskt och detaljerat. Ladda javascrip precis innan </body>, lägg in kristisk css inline i <head> och använda cache på rätt sätt m.m.

Vi återgår istället till början, till det enkla, logiska och rationella. Ett vanligt och enkelt misstag att göra är att man lägger in bilder på hemsidan som är alldeles för stora och tunga, och det gör stor påverka på laddningstiden av hemsidan. Det finns plugins som skalar om och sparar om kopior av dina bilder till mindre varianter, som ofta duger gott på webben.

Kolla igenom dina bilder på hemsidan om de är stora. Är pixelstorleken över 3000 pixlar i bredd är det ofta större än vad som krävs. Du kan också komprimera dina bilder för att få ner tyngden på dem. Använd t.ex. TinyPNG för att ner filstorleken.

Vill du testa din sida har återigen Google ett snabbhetstest som också ger förbättringsförslag.


Som företagare har man ständigt tankarna på vad man ska göra här näst och vad som går att göra lite bättre. Det här är några enkla tips på vad man kan gå igenom och kontrollera på sin hemsida för att den ska försätta prestera och bli lite bättre. Nog tar det lite tid, men tar man en punkt i taget och undviker att gå för djupt är det ändå ganska snart gjort.