Skip to content

Bli av med Analytics-SPAM

Av Markus Ekegren

Publicerad i Google analytics, Webb, Tips

Det börjar bli allt vanligare, och allt mer irriterande att spökspam, eller analytics-spam förstör rapporterna i Google Analytics. Nedan presenteras ett förslag till lösning på detta extremt irriterande problem.

Problemet med Analytics-spam

Vi är säkerligen väldigt många som använder oss av den otroligt prisvärda tjänsten från Google som gör att vi kan analysera trafiken till och på våra webbplatser. Vi använder och tolkar rapporterna för att optimera webbplatsen så att våra besökare ska stanna längre, köpa mer, hitta det de letar efter på ett enkelt sätt med mera.

Problemet med all spöktrafik, eller Analytics-spam, är med andra ord att våra rapporter blir helt skeva och felaktiga. Vi får en massa träffar och trafik som ”trycker ner” eller ”späder ut” all riktig data. Den verkliga datan eller statistiken blir då mindre betydelsefull i sammanhanget, om man till en början inte har identifierat att man är utsatt för problemet. Vilket kan leda felaktiga beslut efter analyser av felaktig data.

Vad är Refferer-spam / Analytics-spam?

Med reservation för att det finns en tydligare definition av detta fenomen så är min uppfattning att Referer-spam/Analytis-spam är ”bottar”/datorer som laddar Google Analytics spårningskod på lite olika servrar och automatiskt genererar och slumpar sig fram genom att ändra UA-koden. UA-koden är det unika nummer som identifierar just ditt Analytics-konto (Din webegendom).
Med andra ord så lyckas dessa bottar till och från med att pricka just din unika UA-kod och där med dyker det upp som en träff/besök i dina Analyticsrapporter.

Hur kan jag se om jag är drabbad av Analytics-spam?

För att se om du är drabbad kan du kolla under rapporten ”Målgrupp - Teknik - Nätverk”. Klicka sedan på länken ”Värdnamn” precis under grafen.

Värdnamn Nätverk - Rapport - Google Analytics

Är du drabbad bör det nu vara mycket enkelt att se om din Google Analytics-kod laddas från någon annan domän än din egen.

Låt dig inte luras av värdnamn som till exempel google.fr eller google.com. Din Analytics-kod kommer endast att laddas där du lagt upp den, med andra ord på din domän. Inget annat.

Spök-spam i rapport - Google Analytics

Lösning: Bli av med Spök-spam / Analytics-spam

Som tu är så finns det en relativ enkel lösning för att bli av med spök- och Analytics-spam för gott!

Lösningen innebär, enkelt uttryckt, att vi endast kommer registrera data när Google Analytics-koden laddas på vår egen domän.

För att lyckas med detta behöver du bara logga in på ditt Google Analytics-konto och klicka dig vidare till din ”Webegendom”.
Klicka därefter på fliken ”Administratör”.
I kolumnen ”Vy” till höger väljer du först din vy, och klicka sedan på menyvalet ”Filter”, på nästa sida klicka du på knappen ”Nytt filter”.

Vy - Administratör - Google Analytics

Ge filtret ett bra namn så att du även senare vet vad filtret gör med din data som samlas in på din webbplats. Till exempel ”Tillåtna värdnamn”.
Välj sedan ”Filtertyp: Anpassat” och välj sedan ”Inkludera” och ”Filtreringsfält: Värdnamn”.

Som ”Filtreringsmönster” ska du nu ange din domän:

dindoman\.se|www\.dindomän\.se

Punkterna måste föregås av bakåtsnedstreck för att punkterna ska tolkas just som punkter. Det vertikala strecket betyder i princip ”eller”. Läs mer om RegExp eller Reguljära uttryck

Redigera filter - Google Analytics

Kom ihåg att spara ditt filter, och nu så är allt klart.

Från och med nu ska Google Analytics endast spara data på ditt konto om Analytics-koden laddas på din valda domän.
OBS! Använder du dig av några andra tjänster på nätet som kräver tillgång till din Analytics-kod så kan du behöva ange att även de domänerna är tillåtna i filtret som du nyss skapade.

Slutsats

Analytics-spam är mycket störande men kan framför allt leda felaktiga analyser som kan kosta dig dyrt. Som du ser finns det dock en relativ enkel lösning på problemet, som utesluter spamet från dina rapporter.