Sätt upp mål i Google Analytics för Contact Form 7
Du som har en hemsida av något slag i WordPress har säkert också använt ett plugin för att skapa ett kontaktformulär. Ett av de vanligaste och mest populära plugins för att skapa just kontaktformulär är Contact Form 7.
En del använder pluginet, eller framförallt kontaktformuläret, i rent service-syfte, för att besökare till hemsidan på ett enkelt sätt ska kunna ta kontakt om de har några synpunkter.
Många använder kontaktformuläret mer som ett försäljningssteg, när en besökare på hemsida har blivit så pass intresserad av t.ex. dina tjänster att de vill ta kontakt med dig för att anlita dig. Använder du din hemsida på det här sättet tror jag att chansen också är stor att du på något sätt mäter statistiken för din hemsida. Gör du det använder du dig förmodligen av Google Analytics som både är helt kostnadsfritt och extremt kraftfullt.
Statistik och mål via Google Analytics
I Google Analytics får du inte bara information om hur många som besöker din hemsida, det går också att på ett ganska enkelt sätt sätta upp mål för hur väl din hemsida presterar. Vad som räknas som mål kan givetvis variera och det går att sätta upp på många olika sätt, men har du ett kontaktformulär på din hemsida rekommenderar jag dig att sätta upp ett mål för när dina besökare använder det. Vilket är ett starkt tecken på att de är engagerade och har blivit intresserade av vad du erbjuder.
Ett av de enklaste sätten att sätta upp ett mål i Google Analytics är att ange en specifik URL/webbadress på din hemsida som räkas som att målet uppfylls. T.ex. den sidan som en besökare kommer till efter att de har skickat sitt meddelande i ditt kontaktformulär. Om du använder dig av pluginet Contact Form 7 är det just här det börjar bli lite krångligt. Contact Form 7 brukar normalt inte skicka besökaren vidare till någon annan sida efter att de har skickat sitt meddelande i ditt kontaktformulär, utan de förblir på den sida där kontaktformuläret visas. Så hur mäter man detta då?
-Jo, det finns något i Google Analytics som kalla ”Event Tracking” eller på svenska ”Händelsespårning” och det går även att ställa in så att en viss händelse ska räknas som ett uppfyllt mål.
För att få detta att fungera och mätas på rätt sätt behöver du först lägga till den extra händelsespårningen på din webbplats, i det här fallet i ditt kontaktformulär, och sedan ställa in att den händelsen ska räknas som ett mål i ditt Google Analytics-konto.
Hur du sätter upp ett mål för Contact From 7
Börja med att logga in i WordPress, gå sedan till den sida där du redigerar ditt kontaktformulär och skrolla ner tills du ser rutan ”Avancerade inställningar”.
Rekommenderade VPN-tjänster:
Topp 5 billigaste webbhotell: